Cas
2: APRENENTATGE I MAPES CONCEPTUALS? QUE TE A VEURE?
|
|||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Una estudiant de psicopedagogia ha cursat aquest
semestre l’assignatura de Noves tecnologies de la Informació i la Comunicació
en educació en què havia d’utilitzar l’eina cmaptools per la creació de mapes
conceptuals. L’aprenent és planteja
quina relació hi ha entre el procés d’aprenentatge i els mapes conceptuals.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context General
|
|||
Experiència en ensenyament-aprenentatge
|
6è semestre estudiant en la
Universitat Oberta de Catalunya
|
És la primera experiència personal
com aprenent en un entorn virtual.
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa
en l’ús de TIC
|
En l’àmbit laboral cada dia utilitza
les TIC. En l’àmbit personal també te
contacte a diari amb tecnologies i des de fa 6 mesos estudia en un entorn
virtual.
|
En l’àmbit laboral ha realitzat
algunes formacions específiques sobre
aplicatius diversos i sobre entorns compartits per l’educació i la formació.
|
|
Tipus d’escola
|
Universitat
|
Estudia
la licenciatura de psicopedagogía amb la base d’una diplomatura en magisteri.
|
|
Localització del centre
|
Barcelona
|
A Granollers hi ha una seu on
l’estudiant fa les tramitacions i ha assistit a algunes conferències i actes.
|
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
En domicili, en l’entorn laboral i en altres
connexions.
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels
alumnes
|
No s’especifica
|
---
|
|
Context de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
Diplomatura
|
Estudiant de llicenciatura
|
|
Àrea / unitat
|
Educació
|
|
|
Fites en la història
|
|||
Activitats planificades a la
sessió o unitat
|
Crear un mapa conceptual sobre
les relacions entre Ciència, Societat i Tecnologia en educació
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Objectius de l’activitat:
-Conèixer el funcionament de
l’eina cmaptools per la creació de mapes conceptuals
-Aplicar i utilitzar l’eina per
una activitat sobre el corrent CTS
-Fer un canvi conceptual sobre
la relació entre aquests conceptes (Ciència, Tecnologia, Societat i Educació)
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Aplicació de les TIC
|
Cal observar també que el
descobriment s’ha donat en relació amb la tecnologia, però també sobre
l’estratègia per l’aprenentatge que suposa la construcció de mapes
conceptuals
|
|
Activitats de la història o
cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Hardware portàtil
Hardware fix
Programa cmaptools instal·lat en
ordinador portàtil
|
Va
ser necessari treballar en dos ordinadors (un de fix i un portátil ja que no
va ser possible instal·lar el programa en l’ordinador fix.
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Es tracta d’una de les
activitats per l’avaluació contínua de l’assignatura. Única manera de superar el programa
|
La tasca ve proposada per part
del professorat de l’assignatura, però l’aprenentatge que s’ha produït,
s’explica des de l’óptica de l’estudiant.
|
|
Naturalesa de las activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
-Aprendre
la utilització del programa cmaptools
-
Fer una abstracció dels continguts
-Representar
la idea en el mapa
|
Implica
la familiarització amb l’eina informática però també el treball sobre els
continguts CTS
|
|
Dificultats trobades
|
-Algunes
complicacions per decobrir el funcionament i les moltes possibilitats que
ofereix l’eina
-Redisseny
contínu del mapa en assimilar nova informació
|
Ha calgut fer recerca de
tutorials i consultes als companys i professor
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
-Tutorials en internet
-Preguntes i intercanvi
d’informació amb els companys i professor
|
---
|
|
Rol del professor
|
Guia, suport, acompanyament
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir conceptes
i relacions
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
S’han assolit els objectius en
relació amb l’utilització de l’eina i al descobriment de les possibilitats i
aplicacions i s’han experimentat els avantatges per l’aprenentatge
|
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
-Avaluació contínua de l’evolució
en les destreses requerides
-Autoavaluació
|
---
|
|
Lliçó apresa per l’estudiant
|
-L’aprenentatge
amb estratègies com mapes conceptuals es aplicable en qualsevol nivell,
context i formació i autoformació
-És
una estrategia que guía la construcció d’aprenentatge d’una forma molt
natural i que s’adapta a molts contextos
|
|
Història complerta
|
Entrevistador: Gràcies
per voler compartir coneixement.
Voldria
demanar en primer lloc que opines de la tecnología en relació amb l’educació.
Estudiant: Si
m’haguessiu fet aquesta pregunta fa uns mesos, segurament us hagués contestat
que no és per tant i que esta sobrevalorat el seu ús en aprenentatge, però a
hores d’ara, he tingut l’ocasió d’experimentar amb estratègies i recursos que
han obert la visió al ampli vano de possibilitats per l’autoformació i per
l’ensenyament-aprenentatge.
Entrevistador: Penses que s’han assolit els objectius?
Estudiant: Certament, s’han assolit més objectius dels que estaven
plantejats. L’aprenentatge ha anat més enllà de les meves espectatives, ja
que no només ha hagut un canvi en la metodologia en el sentit de fer les
coses d’una manera diferent sinó que ha sigut un canvi global en la manera d’apreciar
l’aprenentatge en general. Parlo de metacognició.
Entrevistador: has trobat, doncs, les avantatges.
Estudiant: Efectivament,
L’actuació estratégica, des de la perspectiva de la construcción de
coneixement, posa de relleu algunes habilitats que he experimentat en mi
mateixa com ara la presa de decisions sobre les posibles opcions que
afavoreix la reflexió, la planificació i la realització i implementació
d‘activitats formatives. Això serveix
no només per l’estudiant, sinó també per al profesor que veu com evoluciona
l’aprenent i desenvolupa els seus recursos personals i habilitats. No tenia gaire clara la relació que poguès
haver entre el procés d’aprenentatge i els mapes conceptuals i en finalitzar
la formació, m’adono que hi ha una interrelació ben estreta. Això sense esmentar la qüestió de la
participació i col·laboració.
Entrevistador: Quina és aquesta?
Estudiant: Cmaptools és un aplicatiu que permet treballar de
manera col·laborativa. És per això que
encara es treu més rendiment de l’estratègia si s’utilitza en grup. Si els aprenents treballen sobre un mateix
mapa conceptual a la vegada ja que facilita la discussió sobre els enllaços,
les etiquetes i el valor i el pes atorgat als diferents elements. Parlo de l’eina cmaptools, però també es
dona en el cas de fer servir mapes conceptuals en general, en suport paper,
per exemple.
Entrevistador: Quins consells es poden donar als professors que
vulguin fer servir els mapes conceptuals com a estratègia?
Estudiant: Bé. Jo mateixa, si hagués de fer servir l’eina com a
professora, se m’acut que s’hauria de plantejar com una estratègia adaptada
al grup i que la seva utilització pot portar algunes problemàtiques que
s’haurien de tenir en compte, com ara l’organització dels grups de
coneixements si són molt amplis, el tractament de les jerarquies, per no
plasmar i transmetre idees equívoques i com fer participar els aprenents en
la construcció d’aquests mapes per tal que es doni una veritable interacció i
la manera de mantenir l’ interès sobre els continguts que es proposin. Imagino que seran algunes consideracions que
hauran tingut en compte el professorat d’aquesta assignatura.
Entrevistador: Així es podria dir que s’ha donat un canvi en la visió
de les noves tecnologies i també una ampliació en la visió estratègica per al
futur.
Estudiant: Efectivament, així és.
Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de manera que
pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Entenc que tu també
ensenyes?
Estudiant: Sí. Potser
ho he fet més en àmbit no formal i de manera intermitent.
Entrevistador: Diria
que has viscut aquesta experiencia com aprenent, però et servirá més com a
professora?
Estudiant: Crec que aquesta experiència ha estat una experiència
per la vida, per tant, em serveix com a aprenent, com a professora, com a
assessora... com a persona.
Entrevistador: Aprenentatge
significatiu
Estudiant: Efectivament, aquest és el que val per la vida.
Entrevistador: Moltes
gràcies per l’atenció
Estudiant: Moltes gràcies a vosaltres.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada