divendres, 6 de juny del 2014


Cas 2: APRENENTATGE I MAPES CONCEPTUALS? QUE TE A VEURE?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Una estudiant de psicopedagogia ha cursat aquest semestre l’assignatura de Noves tecnologies de la Informació i la Comunicació en educació en què havia d’utilitzar l’eina cmaptools per la creació de mapes conceptuals.  L’aprenent és planteja quina relació hi ha entre el procés d’aprenentatge i els mapes conceptuals.  
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament-aprenentatge
6è semestre estudiant en la Universitat Oberta de Catalunya
És la primera experiència personal com aprenent en un entorn virtual.
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
En l’àmbit laboral cada dia utilitza les TIC.  En l’àmbit personal també te contacte a diari amb tecnologies i des de fa 6 mesos estudia en un entorn virtual.
En l’àmbit laboral ha realitzat algunes formacions específiques  sobre aplicatius diversos i sobre entorns compartits per l’educació i la formació. 
Tipus d’escola
Universitat
 Estudia la licenciatura de psicopedagogía amb la base d’una diplomatura en magisteri.
Localització del centre
Barcelona
A Granollers hi ha una seu on l’estudiant fa les tramitacions i ha assistit a algunes conferències i actes.
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
En domicili,   en l’entorn laboral i en altres connexions.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
No s’especifica
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Diplomatura

Estudiant de llicenciatura
Àrea / unitat
Educació


Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Crear un mapa conceptual sobre les relacions entre Ciència, Societat i Tecnologia en educació
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Objectius de l’activitat:
-Conèixer el funcionament de l’eina cmaptools per la creació de mapes conceptuals
-Aplicar i utilitzar l’eina per una activitat sobre el corrent CTS
-Fer un canvi conceptual sobre la relació entre aquests conceptes (Ciència, Tecnologia, Societat i Educació)
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC
Cal observar també que el descobriment s’ha donat en relació amb la tecnologia, però també sobre l’estratègia per l’aprenentatge que suposa la construcció de mapes conceptuals

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Hardware portàtil
Hardware fix
Programa cmaptools instal·lat en ordinador portàtil

Va ser necessari treballar en dos ordinadors (un de fix i un portátil ja que no va ser possible instal·lar el programa en l’ordinador fix.
Raó per la qual la fa servir
Es tracta d’una de les activitats per l’avaluació contínua de l’assignatura.  Única manera de superar el programa
La tasca ve proposada per part del professorat de l’assignatura, però l’aprenentatge que s’ha produït, s’explica des de l’óptica de l’estudiant.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 -Aprendre la utilització del programa cmaptools
- Fer una abstracció dels continguts
-Representar la idea en el mapa
 Implica la familiarització amb l’eina informática però també el treball sobre els continguts CTS
Dificultats trobades
 -Algunes complicacions per decobrir el funcionament i les moltes possibilitats que ofereix l’eina
-Redisseny contínu del mapa en assimilar nova informació
Ha calgut fer recerca de tutorials i consultes als companys i professor
Ajuda / col·laboració emprada
-Tutorials en internet
-Preguntes i intercanvi d’informació amb els companys i professor
---
Rol del professor
Guia, suport, acompanyament
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes i relacions
---
Resultats
Observacions
S’han assolit els objectius en relació amb l’utilització de l’eina i al descobriment de les possibilitats i aplicacions i s’han experimentat els avantatges per l’aprenentatge

Avaluació de l’aprenentatge
-Avaluació contínua de l’evolució en les destreses requerides
-Autoavaluació
---
Lliçó apresa per l’estudiant
-L’aprenentatge amb estratègies com mapes conceptuals es aplicable en qualsevol nivell, context i formació i autoformació
-És una estrategia que guía la construcció d’aprenentatge d’una forma molt natural i que s’adapta a molts contextos





Història complerta

Entrevistador: Gràcies per voler compartir coneixement.
Voldria demanar en primer lloc que opines de la tecnología en relació amb l’educació.
Estudiant: Si m’haguessiu fet aquesta pregunta fa uns mesos, segurament us hagués contestat que no és per tant i que esta sobrevalorat el seu ús en aprenentatge, però a hores d’ara, he tingut l’ocasió d’experimentar amb estratègies i recursos que han obert la visió al ampli vano de possibilitats per l’autoformació i per l’ensenyament-aprenentatge.


Entrevistador: Penses que s’han assolit els objectius?
Estudiant: Certament, s’han assolit més objectius dels que estaven plantejats. L’aprenentatge ha anat més enllà de les meves espectatives, ja que no només ha hagut un canvi en la metodologia en el sentit de fer les coses d’una manera diferent sinó que ha sigut un canvi global en la manera d’apreciar l’aprenentatge en general. Parlo de metacognició.

Entrevistador: has trobat, doncs, les avantatges.
Estudiant:  Efectivament, L’actuació estratégica, des de la perspectiva de la construcción de coneixement, posa de relleu algunes habilitats que he experimentat en mi mateixa com ara la presa de decisions sobre les posibles opcions que afavoreix la reflexió, la planificació i la realització i implementació d‘activitats formatives.  Això serveix no només per l’estudiant, sinó també per al profesor que veu com evoluciona l’aprenent i desenvolupa els seus recursos personals i habilitats.  No tenia gaire clara la relació que poguès haver entre el procés d’aprenentatge i els mapes conceptuals i en finalitzar la formació, m’adono que hi ha una interrelació ben estreta.  Això sense esmentar la qüestió de la participació i col·laboració.



Entrevistador: Quina és aquesta?
Estudiant: Cmaptools és un aplicatiu que permet treballar de manera col·laborativa.  És per això que encara es treu més rendiment de l’estratègia si s’utilitza en grup.  Si els aprenents treballen sobre un mateix mapa conceptual a la vegada ja que facilita la discussió sobre els enllaços, les etiquetes i el valor i el pes atorgat als diferents elements.  Parlo de l’eina cmaptools, però també es dona en el cas de fer servir mapes conceptuals en general, en suport paper, per exemple.

Entrevistador: Quins consells es poden donar als professors que vulguin fer servir els mapes conceptuals com a estratègia?
Estudiant: Bé. Jo mateixa, si hagués de fer servir l’eina com a professora, se m’acut que s’hauria de plantejar com una estratègia adaptada al grup i que la seva utilització pot portar algunes problemàtiques que s’haurien de tenir en compte, com ara l’organització dels grups de coneixements si són molt amplis, el tractament de les jerarquies, per no plasmar i transmetre idees equívoques i com fer participar els aprenents en la construcció d’aquests mapes per tal que es doni una veritable interacció i la manera de mantenir l’ interès sobre els continguts que es proposin.  Imagino que seran algunes consideracions que hauran tingut en compte el professorat d’aquesta assignatura.

Entrevistador: Així es podria dir que s’ha donat un canvi en la visió de les noves tecnologies i també una ampliació en la visió estratègica per al futur.
Estudiant: Efectivament, així és.

Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Entenc que tu també ensenyes?
Estudiant: Sí. Potser ho he fet més en àmbit no formal i de manera intermitent.

Entrevistador: Diria que has viscut aquesta experiencia com aprenent, però et servirá més com a professora?
Estudiant: Crec que aquesta experiència ha estat una experiència per la vida, per tant, em serveix com a aprenent, com a professora, com a assessora... com a persona.

Entrevistador: Aprenentatge significatiu
Estudiant: Efectivament, aquest és el que val per la vida.

Entrevistador: Moltes gràcies per l’atenció
Estudiant: Moltes gràcies a vosaltres.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada