Comentaris
i conclusions de l'activitat 3, en relació amb el CANVI CONCEPTUAL
Per
una banda, quant a al document que es va presentar en l’avaluació inicial, cal comentar
que aquell primer treball va representar personalment, una reflexió important no només
sobre els continguts que havia d’assolir, sinó també a les actituds i disposicions que
havia d’adoptar. Vaig prendre
consciència de les càrregues de treball i del grau de qualitat que requeria una
millora contínua en aquest àmbit de les tecnologies.
Aquesta
avaluació inicial, va establir un punt de partida quant a coneixements previs pròpis
(exercici de metacognició) per assentar el compromís que havia d’adquirir i determinar
els objectius i metes als que m’enfrontava.
Així,
es pot considerar que el canvi
conceptual ha esta intencional, doncs el compromís ha suposat un canvi
en els models preconcebuts anteriors.
Les decisions de millora adoptades i adaptades, en el transcurs
del debat, del treball amb els materials i de les investigacions a què m’ha portat
aquest treball, han estat també producte dels moments avaluatius en què ens hem
trobat i de les avaluacions d’altres treballs i les autoavaluacions que han
portat a reconsiderar la direcció dels objectius que esmentava.
Per
tant, es pot dir que s’ha produït una
implicació personal per deixar-me
portar (compromís metacognitiu) al descobriment i l’aprenentatge amb el
resultat d’una reestructuració de la
informació. El
paper d’aquest compromís de millora ha estat clau per l’aprenentatge
significatiu que s’ha produït ja i per als aprenentatges futurs.
Per
altra banda, quant als aspectes de contingut, es desprèn de les consideracions
dels apartats anteriors, que ha hagut un canvi significatiu entre el primer
mapa conceptual i el segon. Així el
treball de construir
el model mentalment per desprès respresentar-lo el més acuradament
mitjançant un aplicatiu nou per que s’entengui el que volem transmetre,
representa l’expressió d’aquest canvi que anomenem “conceptual”.
El
canvi conceptual no es pot explicar exclusivament per un canvi en la definició
dels conceptes treballats. La qüestió es
centra més aviat, en el descobriment dirigit de consideracions i
perspectives que no tenien cabuda anteriorment (que no s’havien tingut en
compte) i que han contextualitzat, han ampliat i han reorganitzat
les estructures preexistents en un procés d’inclusió obliteradora (Ausubel) que
porta a una altra visió.
El
canvi conceptual és defineix com “un procés mitjançant el qual els conceptes i les relacions conceptuals canvien al llarg de la vida d'una persona o
en el transcurs de la història”. Així, es
pot comprovar com en la vida alguns conceptes o concepcions morals (normativa
social) poden tenir més valor en un moment o etapa que altres:
Per exemple, les
idees preconcebudes i judicis sobre les
races canvien en conèixer persones de diferent raça a la nostra. En realitat, en conèixer algú d’una altra
raça, incorporem noves informacions sobre la seva cultura, història i costums
que modifiquen el esquema inicial que teníem i les valoracions primeres
formulades sobre aquest esquema. Les
emocions canvien i es produeix un canvi conceptual sobre la idea de raça.
Personalment,
l’educació rebuda en una escola religiosa va promoure unes creences en aquest
camp que han canviat anys desprès: actualment les amistats de persones d’altres
races han estat el motor d’un canvi conceptual.
Un altre exemple pot
descriure les concepcions sobre el canvi que pot comportar en la nostra
formació l’ús de la tecnologia. Mites
com la seva dificultat, la seva prescindibilitat o, inclús, la creença que és
un camp més exclusiu del gènere masculí que ho entén millor, poden ser un fre
per a la seva incorporació en el dia a dia.
Personalment, la
continuació dels meus estudis universitaris a través de la Universitat Oberta
de Catalunya, en un entorn completament virtual, ha canviat emocions com la por
a no ser capaç i m’ha portat a tenir una actitud nova en relació amb la
incorporació de noves eines tecnològiques en altres àmbits més quotidians com
el treball o les relacions amb amics.
La
conclusió final esta relacionada amb una de les intervencions al debat en què vaig
defensar que l’ésser humà no ha d’estar
al servei de la tecnologia, ja que el centre de l’educació és ell.
Aquesta
afirmació va ser difícil de fer ja que no podia obviar que l’ésser humà és a
la vegada “creador” i “receptor” dels avenços tecnològics a través de
models que es creen en la societat i que es converteixen en ciència en un
determinat context. Així, resulta
indiscernible allò que és humà i el que no l’és (Domènech i Tirado).
El
resultat és que el que és tècnic i el
que és natural, es constitueixen en dos elements d’ensamblatge socio-tècnic (“teixit
sense costures”) que permet explicar tant la condició tecnològica del canvi
social, com també la condició social del canvi tecnològic.
Qualsevol
altre posicionament implicarà explicacions mono-causals i una forma de
reduccionisme.
Aquesta
conclusió quedaria, al seu torn, connectada amb el concepte de Tecnologia
Educativa en la mesura que podem aplicar-la a la tasca psicopedagògica en la
intervenció i orientació pròpies de l’assessorament educatiu des de la
recollida d’informació, el tractament de les dades, el disseny i la formulació,
l’atenció a les necessitats i expectatives, la comunicació i col·laboració amb
els implicats i l’avaluació i autoavaluació dels diferents processos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada