Diari de pràctiques d’una psicopedagoga
CAPÍTOL VIII
Quan vaig escollir el centre de pràctiques, una de
les qüestions que va determinar la meva decisió era que volia aprendre el
funcionament d’una EAP.
Era igual si era una EAP d’un centre o bé un servei
extern.
Em va portar un temps adonar-me que la
psicopedagoga del centre pertany a l’equip directiu i fa altres funcions i que
l’atenció psicopedagògica es realitza des d’un equip d’atenció extern depenent
del Departament d’Ensenyament.
En el moment que vaig tenir consciència, vaig
demanar poder tenir una reunió/entrevista amb la persona que cada dijous fa
l’atenció a les necessitats psicopedagògiques.
Van haver diverses eventualitats que van retardar
aquesta reunió/entrevista que finalment va tenir lloc en les instal·lacions de
l’Equip a Mataró.
Per cert, Mataró és una de les 100 “Ciutats
Educadores” i te el seu Projecte Educatiu de Ciutat.
El cas es que va ser una reunió realment
interessant que havia de tenir una durada d’una hora i finalment es va allargar
a dues hores i escaig.
A partir d’aquella reunió vaig començar a tenir una
visió més amplia dels Serveis Educatius de Zona (SEZ) dels quals formen part
els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica i que donen suport als
docents dels centres educatius en resposta a la diversitat i a les necessitats
educatives especials, amén de a les famílies, en col·laboració estreta amb els
Centres de Recursos Pedagògics (CRP) i els Equips d’Assessorament en llengua,
interculturalitat i cohesió social (ELIC).
Faré un recull dels objectius que tenen marcats i que es poden trobar en la Xarxa
Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC: http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sez/eap/) :
·
Identificar i avaluar les necessitats educatives especials de l'alumnat i
fer la proposta d’escolarització, en col·laboració amb els serveis educatius
específics quan s’escaigui.
·
Assessorar el professorat i les famílies en la resposta educativa a
l’alumnat amb necessitats educatives especials, en col·laboració amb els
docents especialitzats i els serveis educatius específics.
·
Assessorar els equips docents, l’alumnat i les famílies sobre aspectes
d’orientació personal, educativa i professional.
·
Donar suport als centres educatius en la millora de l’atenció a la
diversitat i la inclusió.
·
Col·laborar conjuntament amb els altres equips del servei educatiu de zona
i els específics per tal de promoure activitats d’intercanvi i de formació del
professorat.
·
Col·laborar amb els serveis socials i sanitaris de l’àmbit territorial
d’actuació, per tal d’oferir una atenció coordinada als alumnes i famílies que
ho necessitin.
He començat a veure més clares les estructures
educatives, encara que paral·lelament estan sorgint un seguit d’obstacles
importants:
La tutora del meu pràcticum segueix de baixa i el
director del centre ha tingut un ensurt de salut i no es sap quan temps necessitaran per tornar a l'activitat.
Sento una mena d’orfandat educativa/professional.
·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada