Diari de pràctiques d’una psicopedagoga
CAPÍTOL XXII
“Hay momentos del itinerario vital y del escolar en los que el
asesoramiento psicopedagógico consiste fundamentalment en construir pasarelas,
en ayudar a mantener la inercia, en generar atracción para que el movimiento
siga. Se trata de las tansiciones, de
aquellas situaciones de paso de un ciclo
educativo a otro, de una escuela a otra, de una etapa evolutiva a otra. Sabemos que en algunas de estas
discontinuidades suelen aparecer dificultades, se “caen” alumnos y hay que
proporcionar el andamiaje correspondiente. Pedagógicamente hablando, una
transición es el paso de una situación educativa a otra, el paso de un contexto
de estímulo a otro”. (Funes, 2007).
El pas de la Primària a la Secundaria és un moment
important de transició en l’itinerari educatiu i suposa també una nova etapa
vital.
Molta part de l’assessorament per a la transició ha de
ser destinat a preparar a les famílies perquè prenguin consciència de les noves etapes vitals i educatives on
s’endinsen els seus fills i filles. És
un moment clau en què la comunicació escola-famílies ha de ser molt fluïda, per
preparar aquest canvi. I, en les entrevistes amb les tutores i mestres de 6è de
primària he pogut apreciar que, en general, hi ha més inquietud per part de les
famílies que en els propis alumnes.
En el cas, de l’Escola Antonio Machado aquesta
realitat pren més cos si cap, ja que té alguns “ingredients” afegits que poden
generar preocupació, circumstàncies que cal tenir en compte per prestar
especial atenció a aquesta transició:
- És necessari canviar d’Escola ja que l’Escola és un Centre d’Infantil i Primària
- És una escola que es defineix com inclusiva, on la metodologia de treball és diferent als IES de la zona (no fan exàmens, treballen sense llibres de text...)
He pogut conèixer algunes
de les actuacions que es fan en aquest sentit:
- Reunions de
coordinació amb els professionals dels IES
- Traspàs de informació sobre els alumnes
- Visites als
Centres de Secundaria
- Presentacions dels diferents IES fetes per part dels
directors a les famílies de l’Escola.
- Oferiment d’informació i acompanyament a les Portes
Obertes dels IES
- Visites d’ex-alumnes de l’Escola Machado que ja
estan en 1r d’ESO.
- Contacte amb els IES per rebre “feed-back” sobre l’evolució i seguiment dels alumnes que han fet el
canvi.
Altres actuacions més puntuals són també una gran
aportació a aquest objectiu.
Un exemple seria el vídeo enregistrat el maig del 2014
i penjat en el web de l’Escola en una entrada amb el títol:
“Expliquem a les
nostres famílies que fem a l’aula per aprendre”.
Tal i com bé dius, aquesta nova etapa vital de transició entre l'etapa d'educació primària cap a la secundària s'ha de fer amb molta cura, doncs influeix a tots els agents educatius: alumnes, famílies, professors i escola. A la meva escola passa una cosa semblant, doncs és molt gran i els edificis estan força lluny un dels altres i a vegades tenim aquesta sensació. Per evitar-ho, els alumnes de primària van a visitar diverses vegades l'any l'edifici de secundària i/o fins i tot els de secundaria els van a buscar uns determinats dies de l'any per ensenyar-los les aules. També és important que les famílies hi puguin participar, visitant un dia lectiu l'escola i poder veure com és la secundària a l'escola, oferint xerrades, tallers pràctics, seminaris..tot allò que els pugui ajudar a acostar-se a la realitat educativa de l'escola i que pugui ajudar a desenvolupar-se positivament a l'alumne, que és el nostre objectiu principal com a centre educatiu.
ResponEliminaEns seguim llegint! Gràcies.